OGŁOSZENIE

KATEGORIE AKTUALNOŚCI:

Artykuły



Pył wulkaniczny- kwiecień 2010

Napisał: Stanisław Malec, 19.04.2017    Kategoria: Z kart historii Strona 1 z 1

Siedem lat temu o tej porze, śledziliśmy informację o pewnej chmurze. Nie była to jednak żadna z chmur znanych nam z obserwacji, nie był to też Cumulonimbus capillatus, ale z powodu owej chmury, wiele samolotów zostało uziemnionych a przywódcy niektórych Państw nie mogli przylecieć do Polski.
O jakiej chmurze mowa ? dlaczego kwiecień 2010 okazał się jednym z najgorszych dla lotnictwa ?
Zapraszamy do artykułu.




Dnia 20 marca 2010 roku w południowej części Islandii, doszło do " głośnej" erupcji wulkanu Eyjafjallajokull. Był to pierwszy wybuch. Szczelina wulkaniczna miała ok. 500 metrów długości.Od 10 do 12 zlokalizowanych na jej linii kominów wulkanicznych, wyrzucało lawę o temperaturze ok. 1000*C na wysokość do 150 m. n.p.m Jedenaście dni później powstała nowa , druga szczelina w odległości około 200 m. na NW od pierwszej. Ta szczelina miała ok. 300 metrów długości a wydobywająca się z niej lawa płynęła do kanionu Hrannargil.



Przechodzimy teraz do najważniejszej daty tj. do 14.04.2010 kiedy to zanotowano drugi wybuch.Tego dnia doszło do erupcji wulkanicznej pod lodowcem o nazwie " Eyjafjallajokull". Erupcja ta spowodowała nagły wzrost poziomu i temperatury wody. Akcja rozpoczęła się w środę 14.04 we wczesnych godzinach rannych; z powodu silnego, gwałtownego wezbrania strumieni i rzek, w okolicy w/w wulkanu, została zarządzona ewakuacja wsi i farm. Po zetknięciu się lawy o temperaturze 1200 stopni Celsjusza z dnem lodowca o grubości ok. 200 m. lodowiec zaczął szybko parować wytwarzając chmurę składającą się głównie z pary wodnej i z mikroskopijnej wielkości cząsteczek szkła, które zagrażają bezpieczeństwu samolotów odrzutowych. Opisywany wybuch z 14 kwietnia 2010 posiadał siłę o kilkanaście razy większą od pierwszego- marcowego.



Dnia 20 marca 2010 roku w południowej części Islandii, doszło do " głośnej" erupcji wulkanu Eyjafjallajokull. Był to pierwszy wybuch. Szczelina wulkaniczna miała ok. 500 metrów długości.Od 10 do 12 zlokalizowanych na jej linii kominów wulkanicznych, wyrzucało lawę o temperaturze ok. 1000*C na wysokość do 150 m. n.p.m Jedenaście dni później powstała nowa , druga szczelina w odległości około 200 m. na NW od pierwszej. Ta szczelina miała ok. 300 metrów długości a wydobywająca się z niej lawa płynęła do kanionu Hrannargil.



15.04.2010



16.04.2010



18.04.2010



DLACZEGO CHMURA PYŁU WULKANICZNEGO JEST TAK NIEBEZPIECZNA DLA SAMOLOTÓW?

Pył wulkaniczny jest składnikiem popiołów wulkanicznych. Jest to najdrobniejszy materiał w skład którego mogą wchodzić drobiny szkła, sproszkowanych skał. Z tego pyłu może utworzyć się chmura potencjalnie niebezpiecznego materiału przypominającego papier ścierny. Może utrzymywać się długo w powietrzu. Pył jest niewidoczny dla pokładowych radarów meteorologicznych i nie jest od razu zauważalny przez pilotów.
Ścierny efekt pyłu jest groźny dla silników odrzutowych i poszycia kadłubów samolotów. Co może się stać?
-mogą się zatkać i zepsuć czujniki prędkości
-pilot może stracić widoczność
-do silnika lub innych części samolotu, dostać się mogą twarde i ostre drobiny pyłu wulkanicznego i uszkodzić wszystko z czym wejdą w kontakt.




KONSEKWENCJE ERUPCJI WULKANU Z KWIETNIA 2010
Wybuch doprowadził do emisji do atmosfery chmury pyłów wulkanicznych a ta spowodowała zakłócenia lotów nad niemal całą Europą.16 kwietnia 2010 została zamknięta cała przestrzeń powietrzna nad Polską.





Na mapie kolorem czerwonym zaznaczone są wszystkie kraje które zamknęły całkowicie przestrzeń powietrzną.
Kolor pomarańczowy oznacza częściowe zamknięcie.
Zostały sparaliżowane lotniska niemal w całej Europie! Wybuch spowodował prawdziwy kataklizm.Linie lotnicze odnotowały niesamowite, rekordowe straty, odwołanych zostało dziesiątki tysięcy rejsów. Według Prezesa i Dyrektora Generalnego Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych Giovanniego Bisignaniego, skutki ówczesnego kryzysu " wulkanicznego"okazać się miały o wiele poważniejsze od skutków terrorystycznych zamachów bombowych na WORLD TRADE CENTER 11września 2001 roku w Stanach Zjednoczonych. Najbardziej mocno ucierpieli najwięksi przewoźnicy np.Linie lotnicze Air France ocenili że straty finansowe za każdy dzień, wynosiły ok. 35 mln.euro
16 kwietnia w Europejskiej przestrzeni powietrznej, zamiast planowanych 28 tys.597 lotów, odbyło się 11 tys.659 lotów, natomiast 17 kwietnia z planowanych ponad 22 tysięcy odbyło się tylko ponad 4.800 lotów.
W końcu z powodu omawianej chmury pyłu z Islandii, wiele zagranicznych delegacji odwołało w naszym kraju wizyty w związku z uroczystościami pogrzebowymi pary prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.

BILANS WYBUCHU WULKANU Z DNIA 14 KWIETNIA 2010

Światowe linie lotnicze straciły łącznie: ok. 1,7 mld.USD
Straty grupy LOT to ok. 68 mln zł. Niektóre linie zniknęły z rynku.
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych ( IATA) wyliczyło że w tamtym najgorszym kwietniowym okresie , przewoźnicy tracili dziennie 400 mln dolarów.

To tyle o zdarzeniu z przed 7 lat ale tematyką wulkanologii będziemy się zajmować w kolejnych miesiącach.

Źródła: WP tech , Wikipedia.pl , TVP INFO, Gazeta prawna , Newsweek.

Ocena:

Musisz być zalogowany aby ocenić artykuł!


Komentowanie wyłączone.
Pogoda na jutro: 19.10.2017 r.
SYSTEM WCZESNEGO OSTRZEGANIA

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
10.07.2017 08CEST - 11.04.2017 08CEST

Burze
Ostrzeżenia przed burzami
1

Możliwośc wystąpienia burz pojedynczych lub słabo zorganizowanych z opadem deszczu o charakterze nawalnym do 10 l/m2 oraz gradu do średnicy 1 cm i porywami wiatru do 80 km/h.
2

Możliwość wystąienia burz zorganizowanych, również o charakterze superkomórkowym z opadem nawalnym powyżej 10 l/m2 oraz gradu o zakresie średnic 2 - 3 cm i wietrze do 100 km/h. Stopień drugi wydaje się przy minimalnie 40 procentowej szansie na wystąpienie trąby powietrznej.
3

Możliwość wystąpienia burz zorganizowanych raz superkomórkowych z opadem deszczu o charakterze nawalnym powyżej 20 l/m2 oraz gradu o średnicy powyżej 4 cm i wietrze przekraczającym 100 km/h. Stopień trzeci wydaje się przy ponad 60 procentowej możliwości wystąpienia traby powietrznej.

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
Nie ustalono

Wiatr
Wiatr
1

70 - 90 km/h
2

91 - 110 km/h
3

powyżej 111 km/h

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
Nie ustalono

Opady
Opady
1

10 - 20 mm
2

21 - 40 mm
3

41 mm i wiecej

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
Nie ustalono

Upały
Upały
1

od 30°C do 32°C
2

od 33°C do 35°C
3

36°C i więcej

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
Nie ustalono

Mrozy
Mrozy
1

od -10°C do -15°C
2

od -16°C do -20°C
3

-21°C i mniej

Powiększ mapę
Zobacz skalę

Czas obowiązywania ostrzeżenia:
Nie ustalono

Pozostałe
Mrozy
1

od -10°C do -15°C
2

od -16°C do -20°C
3

-21°C i mniej
PSPM TV


NAJNOWSZE ARTYKUŁY
Pył wulkaniczny- kwiecień 2010
Przez Stanisław Malec, 19/04/2017
Siedem lat temu o tej porze, śledziliśmy informację o pewnej chmurze. Nie była to jednak żadna z chmur znanych nam z obserwacji, nie był to też Cumulo...
Niebezpieczny lód!
Przez Stanisław Malec, 12/02/2017
Niebezpieczny lód ! Trwa sezon ferii zimowych,uczniowie jednych województw kończą, zaś innych dopiero rozpoczną zimowy odpoczynek. Obecnie ferie ro...
Internauci o zimie
Przez Stanisław Malec, 28/01/2017
Internauci o zimie Wyniki ankiety Już od ponad miesiąca znamy odpowiedzi na pytania dotyczące białych,śnieżnych świąt Bożego Narodzenia. Dokładnie...
ANKIETA
brak aktywnych ankiet

Pokaż wszystkie ankiety

GŁÓWNI PARTNERZY

ECOCLIMA

PARTNERZY

© 2016 by PSPM - Polskie Stowarzyszenie Pasjonatów Meteorologii.
Kopiowanie jakichkolwiek materiałów ze strony surowo zabronione!
Projekt i wykonanie: sniper